In het voorjaar van 2019 kochten we een andere auto. Onze oude auto werd te klein voor onze kampeeruitrusting en daarom kochten wij een degelijke stationwagen. Verblind door het uiterlijk van de auto en de vooruitgang in luxe (we waren een oudere auto gewend) kochten we hem te snel zonder ons er goed in te verdiepen. Hadden we dat nou maar wel gedaan...

Alle onderwerpen in dit artikel
Pech op de camping?
Problemen met je auto voor je op vakantie gaat? Hier zit niemand op te wachten.

Het was Hemelvaartsweekend en wij zouden een lang weekend gaan kamperen in de Belgische Ardennen. We hadden de auto volgeladen en de kinderen zaten in de zitjes te trappelen van ongeduld. En toen startte de auto ineens niet. We kwamen er al snel achter dat de accu het probleem veroorzaakte. Normaal zouden we de startkabels hebben gepakt en de auto van de buurman er even naast hebben gezet. Maar met deze auto zat het net even wat anders en durfden we het niet aan. We belden de ANWB Wegenwacht. We zijn al jaren verzekerd voor pechhulp in Europa en hebben ook woonplaatsservice. We haalden de kinderen met beteuterde gezichtjes uit de auto, want die waren bang dat de hele vakantie waar ze zich zo op hadden verheugd niet door zou gaan.

Binnen een uur kwam de bekende gele wegenwacht auto de straat in rijden. We voelden ons ietwat dom toen hij binnen 2 minuten de auto weer aan de praat had. Het probleem lag inderdaad bij de accu en er werd ons geadviseerd deze te vervangen. De kinderen kregen allebei een stickervel en nadat we een nieuwe accu hadden gekocht bij het plaatselijke tankstation konden we met een kleine vertraging toch heerlijk gaan genieten van onze mini vakantie in de Ardennen. De auto reed weer als een zonnetje.

Auto inpakken
We zochten een auto waar veel in kon en lette minder op de betrouwbaarheid...

Het was zomer, en iedereen zweette zich rot onder temperaturen van bijna 40 graden. Onze zomervakantie bestemming was dit jaar Luxemburg. We hadden de auto gecheckt en alles zag er goed uit. Het was een lange, warme rit waarin we enkele keren extra moesten pauzeren vanwege de hitte. Aan het einde van de middag kwamen we aan op onze camping. De vakantie kon beginnen. We zetten de tent op, pompten de luchtbedden op en ploften moe maar voldaan neer op onze stoelen. We hadden geen eten voor deze avond meegenomen en daarom zouden we even snel naar de snackbar aan de overkant van de weg rijden om een snelle maaltijd op te halen.

En weer startte de auto niet... Hmm, zou er iets mis zijn met de accu? Deze zat er nog maar 3 maanden in. Alsof het zo bedoelt was, was onze Nederlands camping buurman een automonteur, en had hij een apparaatje bij zich waarmee hij de computer van de auto uit kon lezen. Het hoorde bij zijn standaard uitrusting en kwam elke vakantie weer een keer van pas, zei hij nog lachend.

Na een uurtje puzzelen en mopperen onder de motorkap kwamen ze tot de conclusie dat er iets mis moest zijn met de brandstofpomp. Godzijdank was hij onderweg niet kapot gegaan. Want met bijna 40 graden, een volle auto en 2 kleine kinderen langs de snelweg stil te komen staan lijkt me een nachtmerrie.

ANWB op de camping
Pech onderweg: Een regelrechte nachtmerrie!

Het was al vroeg in de avond, en we besloten de ANWB maar weer te bellen. De vriendelijke dame aan de telefoon was uiterst behulpzaam en maakte voor ons een afspraak voor de volgende ochtend bij de Luxemburgse ANWB, de ACL.

We zaten nog aan ons ontbijtje en daar kwamen ze al aan. Een vriendelijke jonge man die heel goed engels sprak dook onder de motorkap en onder de auto, maar kwam helaas tot de conclusie dat de brandstofpomp kapot was en vervangen moest worden. We zagen de bui al hangen en waren bang dat we onze halve vakantie ‘vast’ zouden zitten.

Er werd een sleepauto voor ons geregeld en we belden de ANWB om ze op de hoogte te brengen en assistentie te vragen. De medewerkster stelde ons gerust en vertelde dat als het lang zou duren, ze een leenauto voor ons konden regelen. Het was zaterdagmiddag, en er brak een zware regenbui los op het moment dat onze auto werd opgeladen op de sleepauto. Gelukkig werd er hulp aangeboden uit allerlei hoeken en boden diverse mensen ons aan om even mee te rijden naar een supermarkt zodat we boodschappen konden doen.

De auto werd afgevoerd van de camping
Onze auto werd op de camping opgehaald.

Maandagochtend vroeg belden we gelijk naar de garage waar onze auto stond. Ze hadden het topdruk zo midden in de zomer en kwamen er niet eerder dan de volgende dag aan toe om onze auto na te kijken, vertelde de garagemedewerkster ons. We belden de ANWB weer om dit te vertellen en nog geen uur na dit gesprek kregen we een telefoontje van de garage.

Ze hadden toch tijd gevonden onze auto na te kijken. Ik weet zeker dat dit te maken heeft gehad met een telefoontje van de ANWB naar de garage om er een beetje haast achter te zetten. We zouden de auto een paar dagen kwijt zijn. Nog diezelfde middag werden we per taxi, waarvan de volledig werden vergoed door de ANWB, naar een autoverhuurbedrijf gebracht. We waren al blij geweest met een fiat Panda, maar in plaats daarvan kregen wij een gloednieuwe en peperdure SUV mee.

Nieuwe auto voor op de camping
Wij kregen van de ANWB een XC40 van 2 maanden oud als leenauto.

We voelden ons iets wat ongemakkelijk toen we in deze luxe bolide de camping weer opreden en deze naast ons gezellige kneuterige tentje parkeerde. We werden die dag nog een keer gebeld door de ANWB die contact had gezocht met de garage om na te vragen wat er aan de hand was, en hoe lang alles ging duren. We mochten de huurauto gebruiken zolang onze auto in de garage stond. We hebben de dagen die daarop volgende flink gebruik gemaakt van de auto en flink wat autoritten gemaakt in de auto. Eind van de week was onze auto weer klaar, en we haalden hem weer op bij de garage. We brachten de huurauto terug, en we hoefden alleen maar de sleutel weer af te geven. De rest was allemaal geregeld door de ANWB. De rest van de vakantie konden we zonder problemen voorzetten met onze eigen auto.

Deze winter zijn we nog een keer van de afsluitdijk gered door de ANWB door weer een motorprobleem, en weer werd alles tot in de puntjes geregeld door de wegenwacht, en kregen we weer een leenauto tot onze beschikking en werd onze auto naar onze garage getransporteerd waar hij uiteindelijk gerepareerd werd.

Geholpen op de camping met een kapotte auto
Wij zijn altijd fantastisch geholpen door de ANWB.

Een lidmaatschap aan de ANWB kost je een paar tientjes per jaar. We zijn jaren lid geweest zonder er gebruik van te hoeven maken. Maar door alle pechgevallen dit jaar, hebben we deze kosten er met gemak uit. Niet alleen werden we op technisch gebied geholpen, ook werden we erg blij van de oprechte betrokkenheid van de medewerkers. In het buitenland is het fijn als je weet dat je kan rekenen op steun, advies en oplossingen. Dus bij deze ANWB wegenwacht, jullie zijn helden! Bedankt voor jullie goede zorgen.

Bezoek de website van de ANWB wegenwacht >

vind een leuke camping

Over de auteur:
Anjetha van Hensbergen

Anjetha van Hensbergen is moeder van Amélie en Morris en één van de initiatiefnemers van Campingzoeker. Naast dat ze haar hele leven al kampeert, is ze ook meer dan 10 jaar werkzaam geweest op een camping in Overijssel. Samen met haar man Erwin werkt ze dagelijks aan de website Campingzoeker.