We zaten er al een tijdje mee in de maag: onze ‘oude’ diesel die niet alleen steeds meer onder vuur van de regering kwam te liggen, maar ook steeds vaker kuren vertoonde. Zelfs langs de Franse snelweg, waarvan je in een eerder blog al eens hebt mogen meegenieten. En plots kwam daar, anderhalve maand geleden, een auto van de zaak op mijn pad. Diesel eruit, prachtige nieuwe bak erin. Wel een elektrische. Eerlijk is eerlijk: zo’n elektrische auto rijdt als een zonnetje. Maar ja, op vakantie met de caravan is (bijna) niet meer mogelijk. Dus help! Wat nu?
Een caravan achter een elektrische auto hangen is net zoiets als met een rugzak vol keien gaan hardlopen. De actieradius zakt sneller dan de temperatuur van je kop koffie bij een windvlaag. En dat betekent in de praktijk dus: om de 150 kilometer (of zoiets) bij een laadpaal staan. Geen prettig vooruitzicht. Bovendien heb ik gehoord dat je in het zomerseizoen soms bijna met een ander op de vuist moet om een laadplekje te bemachtigen. Dus: caravan aan de kant? Grote kans van wel. Maar de kampeerdroom opgeven, daar ben ik ook nog niet helemaal klaar voor. Dus ik ging vast eens even op onderzoek uit. Want naar een Zuid-Europese camping rijden met een elektrische auto kan best. Het vraagt alleen om een beetje anders denken. En stiekem kan dat nog best leuk zijn ook. Als je onderstaande tips & tricks maar in gedachten houdt.
Waar je vroeger misschien alleen zocht naar ‘campings met zwembad’ of ‘dichtbij een dorpje’, kun je nu het filter ‘oplaadpunt elektrische auto’ ook aanvinken. Een optie die je gelukkig steeds vaker ziet, ook op Campingzoeker. Goed nieuws: steeds meer campings bieden laadplekken aan. Tegen betaling uiteraard. Maar los van de camping waar je naartoe gaat, is het ook verstandig om je te verdiepen in het land zelf. Hoe is de situatie daar? Zijn er voldoende laadpalen? Om alvast een tipje van de sluier te geven: in België, Luxemburg, Noorwegen, Zweden, Denemarken, Oostenrijk, Duitsland, Frankrijk en Italië is de boel inmiddels (aardig) goed geregeld. Vind je er geen op de camping, dan is er vrijwel altijd wel eentje in de buurt. Landen als Spanje, Tsjechië, Polen, Slovenië en Kroatië staan een stuk(je) lager op de laadpaalranglijst, maar breiden wel snel uit.
Onze elektrische bolide heeft een actieradius van 625 kilometer. Op papier dan. In de praktijk ligt dat, bij normale omstandigheden, eerder tussen de 500 en 550 kilometer. Meer dan prima als je je gewoon in Nederland beweegt. Maar moet je een afstand van 1300 kilometer afleggen, dan moet je als elektrische kampeerder wel een beetje een strateeg zijn. Je moet namelijk wel iets beter nadenken over je route dan wanneer je er gewoon een benzineslang in kunt hangen. Bij sommige mensen levert dat toch wat nerveuze gevoelens op. Iets wat zelfs al een naam heeft: laadstress.
No stress, bierfles: de meeste laadapps nemen je dit gedoe volledig uit handen. Ik ben zelf al fan van Chargemap, Travelcard en de app van ANWB. In deze apps kun je je route snel en makkelijk uitstippelen: startlocatie invoeren, bestemming kiezen, je type auto selecteren en aangeven met welk percentage je vertrekt en wilt aankomen… de app rekent alles voor je uit. Wil je van het laden niet alleen noodzakelijk kwaad maken? Plan dan laadstops die óók de moeite waard zijn. Een leuk stadje, een mooi uitzichtpunt of een fijne lunchplek. Dan voelt laden niet meer als ‘moeten’, maar als een extra mini-pauze. Een ander idee is om overnachtingplekken te selecteren waar genoeg laadpalen zijn. Kien je dat heel slim uit, dan hoef je onderweg misschien nauwelijks te laden.
Het moet gezegd: een stacaravan of glamping-tent lijkt soms wel geprijsd alsof je op safari gaat in Botswana in plaats van kamperen op een camping in de Dordogne. Maar als je een beetje zoekt, zijn er echt nog pareltjes te vinden. Accommodaties op kleinere campings, campings die nog dat simpele campingleven bieden, zijn vaak verrassend betaalbaar. Een andere slimme optie is om je kampeeruitrusting lokaal te huren. Er zijn steeds meer verhuurbedrijven die vouwwagens of kleine caravans aanbieden op je vakantiebestemming. We zagen het vorig jaar in Kroatië ook: je rijdt met je elektrische auto naar de camping - zonder sleepgedoe en zonder extra verbruik - en ter plekke staat je onderkomen al klaar. Luxe zonder schuldgevoel. Vind je het toch lastig om het klassieke kampeergevoel los te laten? Huur dan een ingerichte tent met een klein keukentje, zodat je ’s ochtends nog steeds lekker kunt pruttelen met je eigen koffiepotje. Zo heb je het beste van twee werelden: comfort van nu met een vleugje nostalgie.
Laadpalen zijn soms de frustratie van de buurt. En dat is op campings waarschijnlijk niet anders. Want hóe vaak komt het niet voor dat een auto al lang volgeladen is, maar er toch nog uren blijft staan. Verschrikkelijk. Vol betekent: weghalen. Dus, ook op de camping geldt:
Zijn er weinig laadpalen op de camping? Dan weet de receptie meestal wel raad. Vaak hebben ze een kaart met publieke laadpalen in de buurt waar je ook terechtkunt. En hé, een laadritje naar het dorp is meteen een goed excuus voor een ijsje of een lekker bakkie pleur.
Misschien wel het mooiste van elektrisch rijden: je moet af en toe stoppen. Lekker rustig. En dat is eigenlijk precies wat vakantie zou moeten zijn. In plaats van in één dag als een dolle naar Zuid-Frankrijk te scheuren, kun je er nu een kleine roadtrip van maken.
Stel: je eindbestemming ligt duizend kilometer verderop. In plaats van vijftien uur rijden en een stijve rug, kun je er ook voor kiezen om de reis op te breken. Rijd in vier dagen heen, met steeds een fijne camping of B&B onderweg waar je ’s avonds rustig kunt opladen. Letterlijk en figuurlijk. Tien dagen genieten op je eindbestemming, en daarna nog vier dagen terug met weer andere stops. Zo zie je onderweg veel meer van Europa, ontdek je charmante plekjes die je anders voorbij zou razen, en begint de vakantie eigenlijk al zodra je wegrijdt. Ik voel het al, dit zou nog best wel eens heel goed kunnen bevallen!
En ja, soms duurt laden wat langer dan je zou willen. Maar gebruik dat moment om even echt stil te staan. Koffie drinken met uitzicht op een weiland, een potje Uno spelen met de kinderen, een wandelingetje maken naar dat Franse bakkertje om de hoek… het zijn die kleine momenten die de vakantie juist maken. En aan het eind van de dag zit je dan onder je luifel of overkapping, glaasje wijn in de hand, de auto weer volgeladen en de avondzon nog even op je gezicht. En dan denk je: eigenlijk is dit helemaal zo gek nog niet. Kamperen met een elektrische auto is even schakelen, maar als je eenmaal het ritme te pakken hebt, geeft het je - denk ik - precies wat kamperen altijd al gaf: vrijheid, rust en een heleboel mooie herinneringen onderweg. Wij gaan ervoor in de zomer van 2026!