Als doorgewinterde kampeerder weet ik één ding zeker: de vakantiedrukte eindigt niet op het moment dat je de caravan van de camping afrijdt. Integendeel. Want na thuiskomst wacht je à la minute een nieuw avontuur. De sleurhut moet namelijk zo snel mogelijk weer naar de stalling. Leeg en schoon. Net een caravan gekocht? Dan mag je helemaal aan de bak. Want de zoektocht naar een caravanstalling is tegenwoordig minstens net zo ingewikkeld als het vinden van een campingplek aan de Côte d’Azur in augustus. Maar: niet onmogelijk. Gewoon even goed zoeken.

Alle onderwerpen in dit artikel

Waarom een caravanstalling?

Laten we beginnen bij het begin. Je caravan langs de openbare weg zetten mag in veel gemeentes maar beperkt. Heb je een eigen oprit, dan heb je mazzel, maar anders heb je meestal drie dagen vóór en drie dagen ná je vakantie om de caravan in en uit te pakken. En dat is aanpoten, als je ook gewoon een baan en een gezin hebt. Sta je langer en heb je azijnpissers als buren? Dan hebben ze alle recht om je te verlinken en krijg je dus een sticker op je kampeermiddel dat hij verwijderd moet worden (heus, een keer meegemaakt in onze vorige buurt). Maar los van het feit dat je buren het meestal niet zo gezellig vinden om wekenlang tegen de zijkant van jouw caravan aan te kijken, is het ook voor je caravan niet zo goed om hem lang buiten te laten staan in regen, wind, sneeuw en allerlei andere weersinvloeden. Die tasten je caravan aan en geven onder andere die vieze groene aanslag waar je dan in het voorjaar weer een halve zaterdag op staat te boenen. Kortom: een stalling is geen luxe, maar vaak ook gewoon noodzaak.

Waar moet je aan denken wanneer je je caravan naar de stalling brengt?
Een fijne stalling is de basis voor een zorgeloze start van je volgende vakantie.

Hoe zit het met de kosten?

Op deze vraag is eigenlijk geen eenduidig antwoord te geven. Want een stalling in de Randstad zal duurder zijn dan een stalling bovenin Groningen, een luxe loods duurder dan een opgeknapte koeienstal en ga zo maar door. Wat in ieder geval bijna altijd geldt is dat de kosten per jaar afhankelijk zijn van de lengte van je caravan inclusief de dissel. Dat is bij ons een metertje of zes (vierenhalf opbouw). Daarvoor betalen wij in een stalling in Zwolle nu 350 euro per jaar.

Waar moet je op letten bij een caravanstalling?

Zoveel soorten caravans, zoveel soorten stallingen, zou ik bijna zeggen. Je hebt hele mooie gebouwen met stevige constructies en keurige betonnen ondergronden. En je hebt aftandse oude loodsen waar het oog wat minder verwend wordt, maar die op zich prima functioneren. Buiten stallen kan ook, al komen daar wel weer andere praktische zaken bij kijken.

1. Binnen of buiten

Zoals ik al zei, lang niet elke stalling is hetzelfde. Sommige bieden een simpele plek op een veld met een hek eromheen, anderen een droge, afgesloten loods waar het bijna net zo schoon is als in de showroom waar je je caravan kocht. Binnen is vaak duurder, maar je caravan blijft er een stuk frisser van. Buiten is dus goedkoper, maar dan zit je eigenlijk wel ‘vast’ aan het kopen van een geschikte hoes om je caravan toch wat bescherming mee te geven. Bedenk goed wat je belangrijk vindt: budget of gemak. En dat heeft misschien ook wel wat te maken met bijvoorbeeld de leeftijd van je caravan. Onze caravan is al wat ouder en staat in zo’n oude loods. De bescherming is oké genoeg en de prijs is daardoor heel goed te doen.

2. Toegankelijkheid

Wil je tussendoor nog eens je caravan ophalen, of staat hij er maandenlang moederziel alleen? Sommige stallingen zijn superflexibel en je kunt er bijna altijd terecht, bijvoorbeeld door een hek dat opent met een code. Nadeel: je moet je caravan wel zélf uit de stalling rijden (en soms ook degene die voor of achter je staat). Bij andere stallingen moet je een ophaalafspraak maken en dan staat de caravan op het afgesproken moment voor je klaar. Nadeel: niet zo flexibel. Voordeel: je hoeft zelf weinig te doen. Wat je kiest maakt niet uit, als je maar weet waar je aan toe bent voordat je spontaan besluit om begin oktober nog een weekendje Texel te boeken.

3. Veiligheid

Vraag bij de stalling van jouw keuze goed na hoe het zit met beveiliging. Cameratoezicht? Hekwerk? Brandbeveiliging? En dan heb ik het niet alleen over een brandblusser naast de caravans. Dat geeft misschien een veilig gevoel, maar je bent er echt niet op tijd om je caravan te redden. Liever zie je goede preventie op alle fronten. Nu is het bemachtigen van een plekje tegenwoordig al een grote uitdaging, dus vaak heb je maar te accepteren wat er is. En ook dat is prima, als je maar weet waar je aan toe bent. Want voor zover ik weet, draagt onze caravanstalling bijvoorbeeld nul komma nul verantwoordelijkheid als er iets gebeurt. Daarvoor hebben we dan weer onze caravanverzekering.

4. Ondergrond en constructie

Het klinkt misschien pietluttig, maar de ondergrond in de stalling is toch best een belangrijk ‘ding’. Een droge, verharde vloer voorkomt vochtproblemen en platte banden. Staat je caravan in een vochtige loods of op een modderige ondergrond? Dan kan dat best wel wat gedoe geven. Ook kan het handig zijn de constructie van een loods eens goed te bekijken. En eerlijk is eerlijk: de loods (ik noem het meer een schuur) waar onze caravan staat, lijkt soms bijna in elkaar te storten, maar goed… hij functioneert nog.

Binnen- of buiten stalling voor je caravan
Onze caravan is al wat ouder en staat in zo’n oude loods.

Tips en tops voor een soepele stalling

Om je caravan zorgeloos te stallen, kan het handig zijn om wat goede voorbereidingen te treffen. Immers, als je de caravan goed voorbereid wegbrengt, heb je er ook minder gedoe mee als je hem weer ophaalt. Dus denk bij het wegbrengen naar de stalling vooral even aan onderstaande zaken. Caravan al gestald en nog niet geregeld? Contact de stalling even, misschien kun je het alsnog doen.

1. Maak de caravan goed schoon voordat je hem wegzet

Pardon? Schoonmaken vóór hij de stalling in gaat? Zeker. Hartstikke verstandig zelfs. En het liefst breng je voor het stallen ook nog even een goede wax aan. Weet je waarom? Omdat je eventuele viezigheid er bij het ophalen dan zó vanaf poetst. Verder is het handig om te zorgen dat de koelkast leeg en open staat, de kastjes geen etensresten bevatten en de wc schoon is. Want anders? Anders kom je volgend jaar lente of zomer terug in een biologische experiment. Geen pretje.

2. Bandenspanning

Het kan ook verstandig zijn om je bandjes even voor te bereiden voor de sleurhut op stal gaat. Gek idee als je er voorlopig niet mee rijdt, maar toch maar even doen. Pomp voor het stallen je banden iets harder op dan normaal, daarmee voorkom je zogenaamde ‘flat spots’. Sommige stallinghouders bieden hiervoor zelfs caravankrikken of speciale bandensokken aan.

3. Accu loskoppelen

Heb je een mover onder de caravan? Of andere elektrische snufjes waarmee je de blits maakt op de camping? Koppel de accu’s dan altijd los of neem ze zelfs mee naar huis. Niks zo zuur als ontdekken dat je accu in het voorjaar compleet leeg is en je alsnog je partner als mover moet gebruiken.

4. Sta even stil bij je dakluik en ramen

Klinkt als een inkoppertje, maar je wilt niet weten hoe vaak dit misgaat. Een vergeten dakluik betekent een zwembad in je caravan. Daar heb je bij een overdekte stalling natuurlijk geen last van. Denk in dat geval wel even aan wat ventilatie. Wij zetten meestal twee raampjes ‘op de knippen’. Zo blijft de caravan altijd een beetje ventileren.

5. Check je gasfles

Zo nu en dan is het een keer in het nieuws: een explosie in een caravanstalling door een gasfles. Het is precies om deze reden dat de meeste stallingen willen dat je voor het stallen de aanwezige gasflessen uit de caravan verwijdert. Logisch, want niemand zit te wachten op een letterlijke knalfuif tussen de caravans. Het is gewoon levensgevaarlijk.

Je caravan naar d stalling brengen
De sleurhut moet namelijk zo snel mogelijk weer naar de stalling!

Nog even over die verzekering

Veel mensen denken dat hun caravan in de stalling automatisch verzekerd is. Dat schade en diefstal de verantwoordelijkheid van de stallinghouder zijn en dat verzekering daarvoor bij de stallingsprijs in zit. Dacht ik in eerste instantie ook, moet ik eerlijk zeggen. Maar helaas is dit in de meeste gevallen niet zo. Lees dus om te beginnen altijd de stallingsovereenkomst heel goed door. Sommige stallingen nemen geen enkele verantwoordelijkheid bij schade of diefstal. Dan kun je voor een caravanverzekering kiezen. Die dekt vaak wél schade of diefstal tijdens stalling. Maar check ook daar wel heel goed de voorwaarden. Staat er bijvoorbeeld dat er eisen zijn aan de beveiliging van de stalling? Dan is het wel handig als die kloppen. Persoonlijke spullen in de caravan (servies, stoelen, barbecue) vallen trouwens meestal niet onder de verzekering. Die kun je dus in principe beter thuis opslaan. En heb je verder nog twijfels? Doe even een belletje naar je verzekeraar en laat je goed informeren. Dat ene telefoontje kan je veel stress besparen.

Tot slot

Een caravanstalling is geen sexy onderwerp. Niemand vertelt op een feestje trots: ‘Nou, ik heb me toch een fantastische stalling gevonden!’ Maar het is wél de basis voor een zorgeloze start van je volgende vakantie. Want geloof me: er is niets fijner dan in de zomer je caravan ophalen, het stof eraf blazen en direct door kunnen rijden naar die Zuid-Europese camping zonder muffe lucht, platte banden of discussie met de verzekeraar. Dus kies slim, bereid goed voor, en wie weet drink je volgend jaar je eerste vakantie-biertje dan al op de parkeerplaats van de stalling. Cheers!

vind een leuke camping

Over de auteur:
Ilze ter Heide

Ilze is getrouwd met Wouter, moeder van twee superleuke meiden, verzot op schrijven en gek op kamperen. Met een beetje comfort dan, dat wel. ‘Ik kampeer al van jongs af aan, het is me echt met de paplepel ingegoten. En hoewel ik soms mopper op smerige haringen, beestjes in de tent en haren in doucheputjes, geniet ik als een dolle wanneer ik met m’n gezinnetje op de camping sta. Kan niet wachten tot ons volgende kampeeravontuur!’

Ilze ter Heide